Tegnap mutatták be az egyszervolt.hu fejlesztését, az OKOS DOBOZ névre keresztelt oktatási segédprogramot. Ez a NAT követelményeit alapul vevő szoftver 1-4. osztályig hat tantárgy kapcsán (matematika, olvasás, nyelvtan, vizuális kultúra, környezettan, énekzene) négy kompetencia-területet fejleszt, közel 1000 alfeladattal. Gloviczki Zoltán, közoktatásért felelős helyettes államtitkára szerint a szoftver segíthet abban, hogy "a gyerekek boldogabbak legyenek az iskolában".

A bemutatón a felszólalok hangsúlyozták, hogy az OKOS DOBOZ előnye, hogy játszva tanítja, gyakoroltatja az adott tárgyat a gyerekekkel, miközben a digitális eszközhasználatot is tudatosítja. Vagyis a szoftver az edutainment metodikáját követi, népszerűsíti, összhangban az Európai Unió Innovatív Európa programjának célkitűzéseivel. A bemutatón ismertetett tapasztalatok szerint pedig imádják a gyerekek.

Matekfeladat 1. osztályosoknak

Az edutainment (szórakozva tanulás) az 1970-es években kezdte el foglalkoztatni a pedagógiai módszertant. Az 1980-as évektől, a játékszoftverek megjelenésétől és ezeknek iskolai használatától kezdve elsősorban a multimediális eszközök tantárgyi alkalmazását, bevonását jelenti. Az OKOS DOBOZ logikai számítógépes játékokkal kívánja ötvözni a tanulást és a szórakozást.

A feladatok többsége differenciált: az első szint teljesítése után léphet a gyerek a következő, nehezebb szintre. A program az ellenőrzés gombra kattintva megmutatja a hibákat és egyes feladatoknál a helyes megoldásokat is. Ha a gyerekek elakadnának, a tanár természetesen segíthet. Az OKOS DOBOZ tehát a differenciált egyéni munkát támogatja: a gyorsabban haladók egyedül is elboldogulnak, és folyamatosan dolgozhatnak, nem kell várniuk a lassabban haladókra. Miközben pedig az osztály egyik részét lekötik a különböző szintek, a pedagógus segítheti a többieket.

Környezetismeret-feladat 3. osztályosoknak

Az egyszerű, követhető utasítások segítségével pedig általában nincs szükség tanári kommentárra. A program a tanárnak és a diáknak külön-külön ad leírást a feladatokhoz. Akár otthon a szülőkkel, akár az iskolában is könnyen kezelhető, hasznos segédanyag lehet.

Az OKOS DOBOZ dizájnja egyszerű formákból, kevés alapszínből áll. Ennek oka a fejlesztők szerint, hogy a gyerek figyelme ne terelődjön az effektekre, a változatos és élénk megjelenésre, hanem maradjon az adott probléma megoldásánál.

Az OKOS DOBOZ egy szimpatikus megoldást kínál a differenciált egyéni munkára. A hátránya az, hogy valószínűleg nincs minden iskolában olyan terem, ahol kb. 20 alsó tagozatost egyszerre lehetne számítógép elé ültetni. Ha van is jól felszerelt gépterem, nem biztos, hogy az egész osztály egyszerre le tud ülni. A fejlesztők célja, hogy leszorítsák a magyarországi funkcionális analfabetizmust, és hogy megmutassák, a statikus tananyag mellett milyen más utakon lehet tenni ezért. A cél természetesen üdvözlendő, de kérdés, hogy a program eljut-e, és egyáltalán megvannak-e a szükséges feltételek hozzá azokban az iskolában, ahol valóban nagy szükség lenne a hatékony segédanyagokra. Vagy eljut oda, ahol már most is "boldogok" a gyerekek.

Az OKOS DOBOZ demóváltozata kipróbálható az egyszervolt.hu/suli oldalon.