A valóságshow-k, a celebműsorok aláásták a 16-24 éves korosztály önbizalmát – derült ki a Teesside University felméréséből, melyben 1500 fiatalt kérdeztek meg. Az eredmények szerint a brit fiatalok 82%-a gondolja úgy, hogy a brit celebkultúra „utolérhetetlen példaképeket” termel ki, és ezek rombolják az önbecsülésüket. 

Négyből egy fiatal aggódik a jövője miatt, 72%-uk mondta azt, hogy kevés a jó munkahely, és csak a megkérdezettek fele gondolja, hogy öt éven belül biztos munkát találhat. A Teesside szakértője, Tony Chapman szerint ezek a fiatalok két tűz közé szorultak: a sikerért mindent kockáztató celebkultúra és a tradicionális elképzelés (kemény munka a biztonságért, de kisebb célokért) között őrlődnek. A valóságshow-k azt hirdetik, korlátozott képességekkel is megszerezhető bármi – ez pedig élesen ellentmond annak, amit valójában tapasztalhatnak a fiatalok. A médiában látottak és a saját tapasztalatok feszültsége pedig frusztrálttá teszi őket, elvesztik optimizmusokat – ezzel pedig fennáll a veszélye annak, hogy úgy érezzék, nincs esélyük és feladják. 

Chapman ugyanakkor úgy látja, a médiában látottak ellenére a fiatalok életcéljai továbbra is a klasszikusak közül kerülnek ki: nyugodt, rendezett környezetben akarnak élni, biztos megélhetésre, jó kapcsolatokra vágynak, és ha lesznek gyerekeik, a legjobb lehetőségeket akarják nekik biztosítani. Chapman azonban megjegyzi azt is, hogy a szülők generációjának a ’60-as, ’70-es években - amikor a középosztályi és diplomás állások száma megugrott - több lehetősége volt a társadalmi mozgásra. Ma azonban a fiatalok tudják, hogy ezek az állások nem érhetők el olyan egyszerűen, és így a klasszikus célok is egyre nehezebben lesznek teljesíthetők a következő évtizedekben. 

 

Kövess minket Facebookon is!